Campertje ophalen, links rijden & Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van jamka - WaarBenJij.nu Campertje ophalen, links rijden & Blue Mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van jamka - WaarBenJij.nu

Campertje ophalen, links rijden & Blue Mountains

Door: jamka

22 December 2010 | Australië, Katoomba

20 december
Karel is vroeg op en gaat een lekker ontbijtje halen. Daarna gaat hij naar Telstra om voor de laptop van Mirjam een dongel te regelen. Het kost 79,- dollar en daarvoor hebben we een dongel, 1 maand toegang tot internet via Telstra en de mogelijkheid om 2 giga aan data te down- of uploaden. Telstra zou bereik hebben in bijna heel Australië, we zijn benieuwd!
Ondertussen heeft Mirjam alles ingepakt en kunnen we uitchecken.
We gaan onderweg naar O’Riordan Road om de gereserveerde camper bij Apollo op te halen. Het waait als een gek en de truien zijn inmiddels aan. Onderweg zien we mensen in winterjassen lopen. Het weer in Australië blijkt bij navraag erg van slag. Het is veel kouder dan normaal. Tja, dat moeten wij weer hebben natuurlijk L.
Apollo is snel gevonden, we worden ingeklaard door een nieuw meisje, wat eerst vroeg of we haast hadden. Nee hoor, wij hebben alle tijd! Karel wist natuurlijk de pin niet meer van de visacard maar alles was in voren betaald dus nadat we de kosten van one-way (we rijden van Sydney naar Cairns) a 250,- dollar hebben betaald mogen we dan toch gaan. Nog wat instructies. Rijdt ie op diesel? Ja, volgens het meisje rijdt ie op diesel.
Dan gaan we weg met Karel achter het stuur. Nou, dat is wel even wennen, dat links rijden! Helaas zat er geen wegenkaart bij de uitrusting maar die hadden ze bij elk benzinestation, volgens met meisje. Nou, niet dus!! Overal kregen we te horen dat ze geen roadmaps meer hadden omdat iedereen over was op de GPS. Lekker zeg! Enfin, we kwamen er natuurlijk wel want we hadden van Apollo een A4tje gekregen met instructies om op de weg naar de Blue Mountains te komen. Aangekomen in Katoomba in het hart van the Blue Mountains, weten we een supermarkt te vinden en slaan aardig in. Dan gaan we op zoek naar de camping die er volgens de Rough Guide zou zijn. En ja hoor! Voor 44,- dollar per nacht mochten we er staan. We hebben het helemaal gehad en gaan knus in ons campertje zitten. Je moest wel binnen zitten want het is berekoud! We richten de camper in, ons huis voor de komende 26 dagen, en gaan vroeg naar bed.
21 december
We zijn vrij vroeg op en we trotseren de koude wind om toch in het zonnetje buiten ons ontbijtje op te eten. Daarna is het tijd om geld en nog wat boodschappen te halen in Katoomba. We komen in Katoomba wat boekenzaakjes tegen en weten zowaar een kaart van Australië te scoren in boekvorm. Ook een boek over de natuur op de kop getikt en die leert ons dat het vogeltje waar we in Sydney in de parken steeds over struikelden een witte Ibis was. De vogel die vlakbij ons neerstrijkt blijkt een Australian Magpie te zijn. Verder zien we een paar keer witte kaketoes en nog wat vogels met een knalrode buik die we nog niet gevonden hebben in het boekje. Dan gaan we naar Echo Point, het beroemdste uitkijkpunt van The Blue Mountains, het gebied dankt zijn naam aan de blauwe mist die uit de miljoenen eucalyptusbomen opstijgt en de hemel en het gebergte kleuren. Het uitzicht bij Echo Point is idd adembenemend! Je hebt hier een schitterend uitzicht op de indrukwekkende, 300 m. hoge Three Sisters. Dit zijn volgens de Aboriginal-legende de versteende zusters Meenhi, Weemala en Gunnedoo. Zij waren even tijdelijk versteend door hun vader - om hen bij hun geliefden weg te houden - maar deze werd gedood voordat hij de bezwering ongedaan kon maken.
Wij zijn over de Prince Henry Cliff Walk gegaan, een pad langs het ravijn met veel trappen, maar met adembenemend mooie uitkijkpunten van Echo Point naar de Katoomba Falls en wij kwamen uit precies bij de camping! Intussen was Karel ongerust geworden over het tanken. Voor de zekerheid belde hij met Apollo en kreeg te horen dat er absoluut geen diesel in de tank van de camper mocht! No way, no diesel!! Blij dat we toch gebeld hadden!
’s Avonds nog een wasje (Mirjam) gedraaid en (Karel) toch weer koortsig naar bed.

• 22 December 2010 - 13:21

Barbel:

Geniet het ziet er wel erg mooi uit!! prettige kerst in de knusse camper ps hebben jullie al een kerstbal hangen??

• 23 December 2010 - 12:04

Van Karel moet ik zeggen dat er hier geen bal hangt :)