Wijn en kangaroos! - Reisverslag uit Cessnock, Australië van jamka - WaarBenJij.nu Wijn en kangaroos! - Reisverslag uit Cessnock, Australië van jamka - WaarBenJij.nu

Wijn en kangaroos!

Door: jamka

23 December 2010 | Australië, Cessnock

22 december
Voor we vertrekken gaan we nog eventjes naar het uitzichtpunt op The Blue Mountains vlak bij onze camping, het is nog steeds adembenemend en er hangt een blauwe mist van de eucalyptusbomen in de vallei.
Gisterenavond is er een campingstoel kapot gegaan en we gaan inkopen doen bij de K-markt in Katoomba. Vlak voor we bij de K-markt parkeren vliegt het servies uit de kastjes. Hadden we de kastjes dan niet goed dicht gedaan? Nou ja, even kijken wat kapot is, slechts een kopje en een mok, die komen dus ook op het lijstje. Een lange stroomkabel omdat Apollo ons op pad gestuurd heeft het een lullig kabeltje van 5 meter, nieuwe campingstoelen, een kopje, een BBQ op gas zijn zo wat dingen waar we mee naar buiten kwamen. We blijken slechts 7,- dollar per stoel te hebben betaald! De stoelen zitten veel beter dan de zooi die Apollo ons mee heeft opgescheept dus we zijn helemaal blij! We maken de kastjes zorgvuldig dicht maar we zijn Katoomba nog niet uit of het servies vliegt weer door de camper. Gelukkig is er nu niets kapot. Het lijkt safer om het servies maar een stukje lager in de kastjes te zetten.
Op naar Wentworth Falls, een 300 meter hoge waterval in The Blue Mountains. We moeten aardig wat trappen af (en later weer op!!!) maar het uitzicht is weer schitterend!
Via Windsor en Wilberforce komen we op Putty Road, een schitterende weg door Wollemi National Park. Het is stevig klimmen en dalen geblazen en 160 km geen dorp te zien! Mirjam ziet haar eerste kangaroo, dood langs de weg. Ons doel voor vandaag is Cessnock, het hart van Hunter Valley, de beroemdste wijnstreek van Australië. We hadden er een hard hoofd in maar vinden toch een camping, Big4 Holiday Parks. Even uitproberen of we internet hebben en zowel Telstra als Three blijken te werken. Helaas krijgen we al gauw bericht van Three dat we ons tegoed hebben verbruikt (ruim 2 Giga????). Met Telstra even snel de emails bekijken, antwoorden en jamka bijwerken. Razendsnel krijgt Mirjam van Olivier weer een mailtje terug. Grappig idee dat er aan de andere kant van de wereld iemand een mailtje leest dat net verstuurd is en dat je dan binnen 5 minuten antwoord krijgt! Het blijft een wonder die techniek!
23 december
Gisteren hebben we gehoord dat we een wine tasting tour kunnen maken beginnend om 9.30 en weer terug om 16.30 a 45,- dollar pp. Dat lijkt ons wel wat!
Het busje komt voorrijden en nadat we betaald hebben, stappen we met nog twee andere campinggasten in.
De eerste proeverij om 10.00 (“drinking wine before 10 would be unciviliced”) is bij Kevin Sobels; maar liefst 12 wijntjes worden geproefd. We krijgen duidelijke en zeer uitgebreide info over hoe je moet proeven en over elk wijntje afzonderlijk. We hoeven de wijn gelukkig niet uit te spugen, wat we ook helemaal niet van plan waren. Een goed begin van de tour! We kopen een rode dessertwijn en een “gewoon” wijntje.
Dan gaat de tocht verder naar een Olive Tasting, allerlei soorten olijfolie maar ook marmalades kunnen worden geproefd door een klein stukje brood in de olie te steken. Heel bijzonder is de Ring of Fire, een chilipasta waar je de tranen van in de ogen schieten. Uiteraard moeten we dat even proberen en we hebben direct spijt van onze nieuwsgierigheid!
Verder gaat het naar de Audrey Wilkinson-estate voor weer een wijnproeverij, een museum en 360 graden schitterend uitzicht op de landerijen van de wijnhuis. Hier proeven we weer 10 wijntjes
Dan is het tijd om een serieus bodempje te leggen in de maag en we gaan naar Hunter Valley Gardens om te lunchen. Je zoekt wat uit bij het buffet, betaalt en krijgt een nummertje mee. Het eten wordt dan naar je tafel gebracht.
Nu zijn we klaar voor het echte werk en we gaan naar the Golden Grape. Hier gaan we 7 likeuren en port proeven met als uitsmijter Drago’s Breath, wat je in één keer door je keel moest gieten (Herman hoe noem je dat ook alweer?) De tranen schieten weer in onze ogen, niet van ontroering, maar van de chili waar ze hier kennelijk erg dol op zijn!
Het is tijd om weer iets te eten en we gaan naar de “Smelly cheese and chocolate tastings” Lekker, lekker, vooral de laatste!
Nu wij daar weer een bodempje mee hebben gelegd, zijn we klaar voor de laatste wijnproeverij in de Mistletoe, waar we er in recordtempo minstens 15 wijntjes doorheen gooien! Een beetje te snel en een beetje te veel vinden wij maar ach, we ondergaan ons lot lijdzaam ;)
Dan staat er een kaasproeverij op het programma. Jammie,jammie, hier 4 heerlijke kaasjes gekocht. Zo gaat het wel hard met het vakantiegeld maar we zijn nu echt helemaal losgeslagen J
Het is rond 16.00. De chauffeur die zelf uit de streek komt weet een plek waar kangaroos zitten en rond deze tijd ook uit de bossen komen. Maar er is ook de mogelijkheid tot biertasting. Dus de mensen die nog geen kangaroos in het wild hebben gezien kunnen met de chauffeur mee. Wij blijken de enigen te zijn, de rest gaat meteen aan het bier. En ja hoor, een hele kudde! Ze zijn niet al te schuw en we kunnen tot op 50 meter van ze komen. Echt te gek om deze prachtige beesten voor het eerst (levend) in het wild te zien! Als we genoeg plaatjes geschoten hebben en lang genoeg van de aanblik van deze mooie beesten hebben genoten gaan we terug naar de groep en aan het bier. Daarna worden we weer naar de camping gebracht. Het was een zware maar mooie dag J
De laatste zonnige dag, zo zegt men. We zullen zien.

• 23 December 2010 - 21:10

Joost En Petra :

Hallo globetrotters

begrijp uit jullie verhaal en foto's dat het daar wel heel bijzonder is?In iedergeval warmer als bij ons met sneeuw vorst en geen strooizoput meer haha!!Heel plezier daar geniet ervan net als die 2 in aruba!!groetjes Joost en Petra

• 24 December 2010 - 04:53

Lau:

Hai avonturiers!!!!!!!!!!!

Wat gaaf die kangaroos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:D:D
    En een wijnproeverij, dat vind ik nou helemaal niks voor jou Mirjam, haha

Karel, nog wat biertjes mee kunnen doen met de bierproeverij na de kangaroos bezichtigd te hebben??

dikke kus Lau ;)

• 25 December 2010 - 04:06

Mirjam:

Karel was al die bodempjes zat, hij wilde een gewoon pilsje en wel een glas vol!! Dus geen bierproeverij voor Karel :)