18 en 19 april - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van jamka - WaarBenJij.nu 18 en 19 april - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van jamka - WaarBenJij.nu

18 en 19 april

Door: jamka

21 April 2011 | Aruba, Oranjestad

Maandag 18 april
We gaan er vandaag voor het eerst alleen op uit om inkopen te doen voor de lunch. De Superfood (soort Jumbo) is snel gevonden en we slaan de nodige lekkernijen in. Ook het snackbarretje vlak bij ons huis is open en we kopen er wat pastechi’s.
Rond enen worden we opgehaald door Bas en Laura en we gaan eerst naar “Tres Trap” waar je goed zou kunnen snorkelen. Via een trappetje met niet 3 maar 5 treden, dalen we af naar de zee waar we lekker snorkelen. Helaas is er op Aruba weinig koraal te vinden. Wat we wel zagen waren zeesterren en scholen met duizenden vissen. Tres Trap dankt zijn naam aan de drie traptreden die daar door de natuur zouden zijn gevormd. Men heeft er twee bij gebeiteld en het is een onder de lokale bevolking geliefde snorkelplek geworden.
Toen door naar Arashi Beach, weer een prachtig strandje waar we een goede schaduwplaats vonden. Hier zag we allerlei tenten en houten optrekjes op het strand staan. We hadden van Carin en Rocky al gehoord van een merkwaardige gewoonte op Aruba. Met Pasen schijnt bijna heel de bevolking op het strand te kamperen. De meeste mensen beginnen ruim een week van tevoren hun plekjes te bewaken en sommigen zetten de boel maar vast op. Een vreemd gezicht, die optrekjes! Na weer een paar uur lekker zwemmen en luieren gaan we terug naar ons appartement, ff douchen en dan op naar Matthew’s, een restaurant aan het strand, om tijdens het eten de zon in de zee te zien zakken. Matthew’s blijkt een prachtig restaurant te zijn en het eten was ook erg lekker. Toen we er aankwamen leek er eerst geen plek te zijn, er was een hele grote groep joden die er hun Sederavond vierden (op de vooravond van Pesach wordt over de uittocht uit Egypte verteld en wordt er gegeten van voedsel waardoor je aan die tijd moet terugdenken, bijvoorbeeld het bittere mierikswortel. Daarna worden er lekkere dingen gegeten.)
Gelukkig kregen we toch een tafeltje toegewezen vlakbij het strand en onder gezellig gezang in het Hebreeuws, zagen we de zon in de zee zakken terwijl we van een heerlijke maaltijd genoten! Af en toe sprintte iemand van onze tafel om een wel bijzonder mooi plaatje te schieten van een oranje rode lucht en Mirjam heeft haar eerste twee boeken gereleased op het strand waaronder een boek met de titel, “The water is lovely” !
Het was weer een heerlijke dag op sunny Aruba!

Dinsdag 19 april
Bas en Laura moesten vandaag werken, dus fladderden we er zelf op uit, naar de Butterfly Garden. In de rondleiding werd ons verteld dat elke vlinder eerst een rups was geweest, en dat er verschil zit tussen vlinders en motten. De zijderupsen brengen motten voort, zoveel werd mij duidelijk. Elke rups/vlinder heeft zo zijn eigen plant waarop zij de eitjes leggen, waaraan ze zich volvreten, verpoppen en zich als vlinder laven. Het ideële doel van de vlindertuin is meer vlinders in de wereld te brengen, door meer particulieren ertoe te bewegen de juiste plantjes in hun tuin te gedogen (boeren vinden het over het algemeen geen goed idee dat rupsen hun oogst vernielen, vandaar deze actie via de particulier).
De echt heel mooie vlinders komen overigens allemaal uit midden- en zuid-Amerika. De mooiste vlinder had een soort bruinachtig pauwenmotief als ie zijn vleugels dicht had, en lichtblauw als hij zijn vleugels opende. Jammer voor de fotograaf dat hij alleen dat blauwe liet zien als hij vloog.
Met een beetje zoetstof kon een vlinder aan de vinger worden meegenomen. Uiteraard uitgeprobeerd.
In de vlindertuin in gesprek geraakt met een stel uit Breda.
Oranjestad had voor ons natuurlijk als aantrekkelijke punten de twee restaurants bij daglicht, de terrasjes en het cruise-toeristengedoe. Ook qua architectuur valt er in Oranjestad nog best wat te beleven, al is er ook nog veel braakland en achterstallig onderhoud. In Mambo Jambo, hadden we uitzicht op de stalletjes aan de boulevard. En genoten we van onze cocktail/smoothie. Een korte wandeling bracht ons naar het casinogebied, waar we snel toch maar weer een terrasje opzochten (en de mensen uit Breda weer tegenkwamen). En daarna, op weg naar de auto, zagen we dan eindelijk een leguaan, en toen nog een, en nog een, tientallen uiteindelijk, in het parkje rond het beeld van Koningin Wilhelmina.
Daarna naar Little Paradise, lekker rustig dagje.