Tweede dag in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van jamka - WaarBenJij.nu Tweede dag in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van jamka - WaarBenJij.nu

Tweede dag in Singapore

Door: jamka

18 December 2010 | Singapore, Singapore

16 december onze tweede dag in Singapore
Om 9.30 word ik wakker. We kunnen het ontbijt nog net halen! Karel voelt zich niet zo lekker en heeft genoeg aan een boterhammetje. Ik wil natuurlijk van alles een beetje proeven en omdat de boel gaat sluiten, laad ik maar wat op mijn bord met het idee dat ik gewoon laat staan wat ik niet lekker vind of teveel is. Nadat ik ga zitten zie ik opeens een bord met de tekst dat je 3 dollar boete moet betalen voor elke 100 gram die je op je bord laat liggen, shit!!!
Na een overvloedig ontbijt dus een plan opgesteld voor vandaag. Karel is nog steeds niet lekker dus we gaan in een rustig tempo eerst met de metro terug naar Chinatown. We stappen uit bij Tanjong Pagar en lopen naar de belangrijkste Chinese tempel, de Thian Hock Keng., een taoïstische tempel die streng de regels van fen shui volgt en is gewijd aan Ma Zu (zegt de reisgids). Grappig was wel dat er gratis boekjes lagen met de heilige teksten in Chinees en Engels onder elkaar. Uiteraard een exemplaar gescoord voor bookcrossing.
Vanuit deze Chinese tempel, langs andere Chinese heiligdommetjes, de weg genomen over de heuvel. Dat klinkt niet spectaculair, en de heuvel is dat zeker niet met z’n dertig meter hoogteverschil, maar het is de enige nog resterende heuvel in het centrum van - van oorsprong heuvelachtig - Singapore. De rest van het bebouwd oppervlak is namelijk vlak gemaakt.
Er zou een hindoetempel zijn in de Chinese wijk, de Sri Mariammam. Gisteren konden we die maar niet vinden, vandaag liepen we er zo ongeveer tegenaan. De ingang van de tempel is een toren bestaande uit figuren. Mirjam wist dat deze in Chinatown moest staan, Karel wist dat die in Little India moest staan. Welnu, er zijn er drie van.
De Pagode Street hadden we gisteren ook al bezocht, maar toen kwamen we er vanuit de andere kant in. Nu gingen we over de markt (nieuwe tas voor Mirjam en Karel loopt tegen een wat erg aanhoudende marktverkoper aan waar hij maar niet af komt. Op een gegeven moment vraagt ie waar Karel vandaan komt en bij zijn antwoord “Holland” zegt de Chinees in Singapore opeens: kijken kijken niet kopen! We schieten in de lach en de man laat Karel gaan, aan Hollanders is zelfs voor hem geen eer te behalen!) naar de metro, door naar Little India. Daar eerst iets gedronken in een soort food court en toen op weg naar de tempels. Onderweg zien we dat het straatbeeld duidelijk veranderd is van Chinees naar Indiaas. Andere mensen, andere winkeltjes. We gaan via Serangoon Road naar de Sri Veeramakaliamman Temple, een hindoetempel ter ere van Kali, een goddelijke moederfiguur die mensen die ver weg zijn van huis warmte biedt. Daarna komt de Sri Srinivasa Perumal Temple, deze is gewijd aan Vishu. Dan lopen we verder naar de Sakya Muni Buddha Gaya Temple, een kleine boeddhistische tempel met een enorm Boeddhabeeld. Er naast en er tegenover staan gebroederlijk Chinese tempeltjes. In Singapore lijken de godsdiensten heel vredig naast elkaar te kunnen staan, daar kan menig land nog een voorbeeld aan nemen! We hebben nog geen genoeg van al die godsdiensten en gaan naar Kampong Glam, de Arabische wijk. Om daar te komen lopen we via een winkelgalerij naar de dichtstbijzijnde metro. Daar viel ons op dat bij vrijwel elke pilaar van de overkapping van de galerij wel wierook wordt gebrand. Ook waar matrassen worden geshowd. Ja, als die in de hens gaan is dat immers de voorzienigheid, nietwaar. Misschien zouden de Singaporese autoriteiten er beter aan doen dit soort praktijken te verbieden dan al die malle regeltjes in de openbare ruimte uit te vaardigen. Eenmaal aangekomen bij de Arabische wijk gaan we op zoek naar de Sultan Mosque, de belangrijkste moskee in Singapore. De gids vermeldt dat hij gebouwd is uit giften van de plaatselijke bevolking. Zo is de rand onder de koepel opgebouwd uit de lege flessen die zij van de buurtbewoners kregen (zie foto). Het is een prachtige moskee, helaas zijn we te laat om er naar binnen te gaan. Zo, nu genoeg aan cultuur gedaan! Karel is nog steeds niet lekker en we gaan terug naar het hotel. In plaats van eten bij de hawker naast het hotel, kopen we wat eten en drinken in de avondwinkel en gaan vroeg naar bed. Morgen moeten we weer vroeg op want we gaan naar Sydney!!!

Wat ons opviel in Singapore:
· De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam maar absoluut niet galant. Zo staat men niet op voor oude mensen in de metro, terwijl aan weerszijde van elke metro-ingang een stoel is gereserveerd voor ouderen, gewonden en mensen met kleine kinderen.
· Er waren erg veel fonteinen, tot grote vreugde van Karel.
· Singapore wordt ook wel fine-city genoemd. Logisch met al de verboden en boetes. Zo is de boete op eten en/of drinken in de metro 500,- dollar!
· Die regeltjes lappen de Singaporesen soms aan hun laars. Zo lopen ze massaal door het rode licht en zagen we een man op een fiets manhaftig een boete van 1000 dollar riskeren door toch door de voetgangerstunnel te fietsen :)
· Singapore is een hele schone stad. We zien veel mensen de stad schoonhouden en onderhoudwerkzaamheden plegen.
· Ze doen niet aan adresnummers op de gevels.
· Veel mooie spannende architectuur

17 december vliegen van Singapore naar Sydney

Om 5.30 staan we op en om 6.30 zitten we aan het ontbijt. Gisteren waren we de laatste, vandaag de eerste. Dan weer met de metro naar Changi Airport. Alles loopt gesmeerd en al snel zitten we weer in een A380 naar Sydney. Met een uur vertraging landen we in Sydney.
Ik kijk bij de douane uit naar de honden die je bagage op etenswaren controleren maar niks hoor! Geen spannende dingen meegemaakt en al snel zaten we in de trein naar Central Station. Ons hotel “Metro Sydney Central” aan Pittstreet is snel gevonden. Prima hotel en nadat we de bagage op de hotelkamer gedropt hebben, gaan we nog even een terrasje pakken, althans dat dachten we! Het is gezellige druk in Sydney en er heerst een heel andere sfeer dan in Singapore. Als we eindelijk op een terrasje zitten aan een biertje, moeten we de inhoud van ons glas snel naar binnengooien want het terras sluit om 23.00! Opzoek naar een ander terras zien we heel veel bars met live-muziek. We zitten helaas in de verkeerde buurt voor terrasjes maar gezellig is het wel in Sydney. Raar idee dat we aan de andere kant van de wereld zitten! Om 2.00 ’s nachts proberen we Laura nog te bellen om haar te feliciteren met haar 25ste verjaardag maar we krijgen geen contact.

• 19 December 2010 - 10:39

Kitty:

Prachtige foto's en wat een leuke verhalen.
    Wie verre reizen maakt kan veel vertellen en dat blijkt.
    Heel leuk om zo te lezen wat jullie zien en meemaken.