Regen, regen, Brisbane, regen, regen! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van jamka - WaarBenJij.nu Regen, regen, Brisbane, regen, regen! - Reisverslag uit Brisbane, Australië van jamka - WaarBenJij.nu

Regen, regen, Brisbane, regen, regen!

Door: jamka

28 December 2010 | Australië, Brisbane

26 december Boxing Day
Als we opstaan is het stralend weer, we gaan in de schaduw genieten van een ontbijtje en het prachtige uitzicht op de Pacific Ocean. Dan wordt het tijd om op te stappen en kilometers te maken in de richting van Brisbane. Op de radio en van medereizigers hebben we alarmerende berichten gekregen over Queensland. Het zou daar regenen zoals het in meer dan 30 jaar niet geregend heeft. Wegen overstromen en zijn niet meer berijdbaar, mensen worden geëvacueerd. Straks zijn we de halve wereldbol overgevlogen om een bruiloft bij te wonen en dan kunnen we er niet komen vanwege overstromingen! Dat gaat ons toch niet gebeuren!
Al vrij snel nadat we op pad zijn, begint het te regenen. Af en toe is het even droog en ’s middags maken we daar gebruik van door dan gauw te gaan lunchen in een fantastisch restaurantje in Emeraldbeach genaamd Saltwater. We rijden straf door en maken aardig wat kilometers richting Brisbane. In Byron Bay willen we de vuurtoren bekijken maar missen de afslag. We hebben er genoeg van en besluiten hier een camping te zoeken. Voor het lieve sommetje van 80 dollar mogen we wel een nachtje in het natte gras staan op camping Glendaville. Zijn ze nu helemaal gek? We hebben nog mazzel want vanaf de 29ste is het echte hoogseizoen aangebroken en wordt het nog duurder! Maar we zijn het zat en nemen de plek.
Tot overmaat van ramp, merken we dat achterin de camper alles nat wordt, lekkage!!!! De achterklep sluit kennelijk niet goed af en het druppelt naar binnen. Karel maakt een emmer vast met gordijnkoord en we slapen droog. Het is wel duidelijk dat we ons beter tegen de regen moeten gaan wapenen.

27 december
De volgende dag blijkt er een laagje van een paar centimeter in de emmer te zitten!! We gaan vroeg weer op pad en als we gaan ontbijten in een tentje langs de kant van de weg zien we twee Rainbow Lorikeets op de balustrade bovenop elkaar zitten, ach gos, ze moeten het wel heeel koud hebben! Er zit ook een Noisy Minor, die we later op de camping heel veel zullen zien. Hoe dichter we bij Brisbane komen, hoe harder het gaat regenen en hoe meer land er ondergelopen is. Laat in de ochtend zijn we in Brisbane en proberen het huis van Paul en Erika te vinden, wat niet lukt. Dan maar naar de camping in Ashgrove en daar uitvogelen hoe we bij Paul en Erika moeten komen. Het kost enige moeite maar het lukt, we vinden Newmarket Gardens Caravan Park, een leuke camping voor een zacht prijsje, 33,- dollar per nacht. Daar vogelen we uit hoe we het huis van Paul en Erika moeten bereiken en het lukt Karel nu vrij snel. Denys en Cathalijne laten ons binnen. Alle volwassenen zijn weg. Wat later komen Paul, Robert en Carmen thuis en we worden hartelijk welkom geheten door Paul, hij laat ons het hele huis zien. Heerlijk ruim huis met een heuse huisbioscoop en in de tuin een zwembad en een grote trampoline. We lunchen en gaan na wat potjes tafelvoetbal weer weg maar niet voordat we Paul gevraagd hebben naar een winkel waar ze zeil, tentstokken, haringen etc verkopen. Paul wist er een vlak bij onze camping, Anaconda. De winkel was snel gevonden en we slaan het nodige in om ons te wapenen tegen de regen. Wat voor weer het ook is, ’s ochtends zien we blauw, de kleur van het zeil. We hebben nu twee vliegen in een klap geslagen, de lekkage is verholpen met zeil en we hebben een afdakje gemaakt zodat we lekker buiten kunnen zitten, ook als het regent!

28 december
Opstaan, ontbijten en even op internet om te zien of er nog overstromingen onderweg zijn, want het had die nacht weer keihard doorgeregend. Mirjam schoot de foto in de douche waar, omwille van de droogte, gemaand werd tot terughoudendheid met water. De grapjassen. Genoeg over het weer, het was niet droog en niet nat, met kans op meer nattigheid, buitjes en hoosbuien, dus: naar Brisbane. Het openbaar vervoersysteem in Brisbane mag er zijn. De eerste bus rijdt voor onze neus weg, de tweede rijdt ons straal voorbij en de derde vertelt ons dat we aan de overkant moeten staan voor The City. Eenmaal daar aangekomen weten we niet dat we er al zijn. Pas toen de bus het uitgebreide ondergrondse circuit verlaat en uit de tunnel de brug oprijdt wisten we dat we aan de overkant van het water de ontdekkingstocht zouden beginnen (wat niet de bedoeling was geweest, maar ach). Wel mooi, zo van over het water die uitkijk op de skyline van Brisbane. En eigenlijk was die overkant the place to be. Een pracht van een Nepalese pagode, overblijfsel van de wereldtentoonstelling van 1988, een rozenpromenade dwars door alles heen van een kilometer of wat lengte, een terrassensector met ibissen en het mooiste van Brisbane, zijn city-beach. Vanwege het weer (zo’n 21 graden max) niet druk, maar desondanks indrukwekkend dat een gemeente zoiets op deze toplocatie en zo uitgebreid voor zijn bevolking aanlegt en onderhoudt.
Vanuit de South Bank gaan we met een loopbrug naar de North Bank en lopen dwars door de Botanic Garden. Een mangrovegebied dat nu dus helemaal overstroomd was, en de eigenlijke tuin met mooie planten, mooie bloemen, maar kleiner dan in Sydney. Verscholen in dat park (en dat was nu ineens wel heel apart) een gedenksteen die herinnert aan eerdere overstromingen. Vanuit de Botanic Garden loop je het winkelhart binnen. Een vier verdiepingen hoge Mall in het midden van dat centrum blijkt in de kelders ook nog eens het busstation te herbergen. Uiteraard bleek onze bus weer ergens anders vandaan te vertrekken. Zo zagen we dus ook nog tegenover de City Hall het kerkje in de schaduw van de businessflats. Ook Brisbane.

• 29 December 2010 - 15:55

Riet En Theo:

We zijn erg aan het genieten van jullie reisverslagen, terwijl jullie feesten op de bruiloft.
    We moeten nog heel wat verhalen inhalen, want we hebben de zon gezocht (en gevonden!) op Lanzarote.
    Gr Theo en Riet en we blijven jullie volgen