De eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jamka - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jamka - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Curacao

Door: jamka

04 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 30 juni
Vrijdag bij het online inchecken zagen we dat de stoelen die wij in het vliegtuig hadden gereserveerd kennelijk aan iemand anders gegeven waren. Vreemd maar niets aan te doen. Alleen ik had nog een stoel, op een heel andere plaats. Ach, we zien morgen wel.
De volgende dag blijkt bij het inchecken bij de machines, dat Karel een stoel krijgt op rij 10. Zelf heb ik een stoel op rij 38. Het wordt dus een rustige reis ;)). Ook het inchecken van de bagage gaat nu automatisch.
Het vliegtuig vertrekt op tijd en Karel blijkt lekker comfort class te zitten, de bofkont!
Rond half vier landen we en alles verloopt vlot. Deze keer wordt ik niet uitgescholden bij de douane, das boffen! In de hal met de bagagebanden is ook een ATM dus geld gehaald. 500 Antilliaanse gulden blijkt later een kleine 225 euro te kosten. Als we buiten komen hebben we direct een taxi en om half vijf worden we afgeleverd op de Seru Loraweg.
Diana is net klaar met de schoonmaak van het huisje.. Het ziet er allemaal weer picobello uit.
Het terras is een klein paradijsje. De vogeltjes komen al kijken of iemand voer in de bakjes wil gooien en als we dat doen komen de trupials, trupial catchos, musjes, barika hels, safraanmusjes, chuchubi’s, en duiven gezellig een hapje eten. Wat een kleurenpracht!
Helaas blijkt de hangmat gescheurd! Maandag maar eens erop uit voor een nieuwe.
We gaan nog gauw even naar de Appie Happie en verbazen ons weer over de prijzen. Zo kost de Mooi Kaap van €1,99 hier 7,99 gulden, wat dus ongeveer 3,60 euro is. 200 gram zalm van de euroshopper kost hier bijna 15 gulden, das 6,75 euro! Die hebben we dus maar laten liggen. We proberen het zo laat mogelijk te maken maar rond 21.00 gaat het lampje toch echt uit.
Zondag 1 juli
Rond 2.30 klaar wakker! Een paar uur gelezen en toen weer in slaap gesukkeld. De jetlag zal nog een paar dagen aanhouden.
Naar de Mangusa supermarkt geweest voor wat inkopen. Het is heel erg druk. De volgende dag zal blijken waarom. Verder hebben we lekker op het terras gezeten, lezen en een pinacolada, af en toe kijken naar de vogeltjes en de hagedissen (die we in de gaten moeten houden want er zat er opeens eentje bijna in Karel zijn (korte!) broekspijp).. Het leven is goed!
Inspectie van de kasten levert tot onze verbazing een Bookcrossingsboek op! Even gemeld op het forum, tot vermaak van degene die hem had geregistreerd. Van het boek was al jaren niets vernomen en duikt nu opeens op op Curaçao. Leuk!
Karel komt erachter dat we NL1, 2 en 3 op de tv hebben dus kan hij toch de Tour de France kijken! En we kijken natuurlijk ook nog even de finale Italie-Spanje. Jammer dat de Italianen verliezen.
Om 21.00 gaat het lampje weer uit.
Maandag 2 juli
We gaan Punda in, op zoek naar een hangmat. Eerst langs Kooijman geweest en de Building Depot maar de hangmat bij de Building Depot vinden we een beetje duur.
De auto zetten we bij het Waaigat en we gaan eerst naar de mobiele snack achter het postkantoor voor een pasteechi. Helaas, geen mobiele snack. Er is veel dicht. Misschien omdat het maandagochtend is? We zien dat er op het Brionplein iets aan de hand is. Mensen wapperen met blauwe vlaggetjes met 2 gele sterren erop, er wordt gezongen en gedanst. Het stelt allemaal niet zoveel voor dus we lopen door naar Restaurant “De Gouverneur” voor een drankje en een soepje en daar horen we dat het vandaag een feestdag is. Dia di bandeira (dag van de vlag) De 2 sterren blijken Curaçao en Klein Curaçao te zijn. Bij de barkjes een hangmat gescoord. Verder nog twee landhuizen (van de buitenkant) bekeken, Zeelandia en Groot Davelaar. Allebei heel mooi, vooral de laatste.
Op het einde van de middag nog even naar de Caracasbaai geweest. Het was erg druk. Hele families die uit waren. Heerlijk gezwommen en blij met de waterschoenen!
Dinsdag 3 juli
Vandaag heb ik voor het eerst gereden. Het is ff wennen, een automaat. Je moet wel heel erg opletten tijdens het rijden want de auto voor je kan zo maar stoppen omdat de bestuurder een kletspraatje met een kennis langs de weg wil houden! Als er ergens een file is (en dat is best vaak) halen de automobilisten de vreemdste capriolen uit om er langs te gaan. Ook wordt er bij elke kennis getoeterd dus je hoeft niet te denken dat ze het tegen jou hebben omdat je iets fout hebt gedaan ;). Auto’s kunnen ook zomaar de weg op schieten, ook al hebben ze geen voorrang. Kortom het is uitkijken geblazen op de weg! Van de andere kant maken we ook vaak genoeg mee dat we voorrang krijgen op een punt waar we dat helemaal niet hebben omdat men ziet dat je er anders nooit tussen komt. Een handgebaar van ga maar en een dankbare opgestoken hand, dank je, zijn dingen die je veel ziet op de weg. Men gunt elkaar een plekje op de weg, das toch mooi!
Vandaag opzoek geweest naar landhuis Janwe maar we hebben het niet gevonden. Het moet een klein landhuis zijn, maar vermoedelijk lijkt het teveel op een gewoon huis.

• 04 Juli 2012 - 20:35

Olivier:

Lekker, lekker, lekker....ik kan niet wachten. Nog 2,5 week en dan komen we jullie serene rust verstoren.

• 04 Juli 2012 - 21:19

Nou, tegen die tijd zijn we zo uitgerust dat we jullie alle hoeken van het eiland laten zien, dus ben gewaarschuwd! ;))

• 05 Juli 2012 - 14:16

Olivier:

Over uitgerust gesproken, ik ga een truuk waarvan ik heb gehoord uitproberen. Dit houdt in dat ik 16-24 uur voor de reis niet meer ga eten en bij aankomst op Curacao direct meedoe met de lokale slaap- en eettijden. Het schijnt dat je dan tenminste veel minder last van een jetlag hebt. overdag gaan slapen is killing en verlengt de duur van de jetlag alleen maar. Ach, we zien wel, jullie zullen het resultaat wel zien. Ik heb er ziiiiiiiiin iiiiiiiiin!

• 05 Juli 2012 - 19:37

Mirjam:

Ja, dat verhaal had je ook al toen we naar Australie gingen maar ik zag dat niet eten niet zo zitten ;)
    Ben wel benieuwd hoe het gaat bij jou. Veel water drinken dan he! Als het niet lukt hebben we blauwe lamp bij ons. Werkte erg goed op Aruba. Heb het deze keer niet gedaan omdat we geen haast hebben, we zitten er toch 5 weken! En vroeg op het terras zitten hier heeft ook wel wat.