Wrede natuur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jamka - WaarBenJij.nu Wrede natuur - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jamka - WaarBenJij.nu

Wrede natuur

Door: jamka

18 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Cliffhanger
Het is dinsdagnacht, althans, het is na zevenen ’s avonds. De vrouwen hebben zich al te ruste gelegd. Wij, Bas en ik, zitten op het terras. Ik met een biertje, Bas met een mojito. Het gesprek gaat over het heelal, antimaterie, multi-universa, zwarte gaten en het Higgings-Bosom-veld. U kent die gesprekken wel…

Ineens worden we opgeschrikt door een groot insect, zo’n insect dat je op vakantie gewoon niet tegen wil komen, maar wel bestaat en zich altijd wel ergens aandient. Zo ook op ons terras, de kakkerlak. Niet één, maar twee van die exemplaren. Ze kwamen zomaar uit de knoek aanvliegen,aangetrokken door de geur van eten en door het licht van ons terras. Eerst op tafel, op de stoel, onder de stoel: de plekken waar we hadden gegeten of waar we hadden geknoeid met dat eten. Vervolgens op de muur bij het licht….]

We beginnen opnieuw. Het is dinsdagavond en Bas en ik buiken en borrelen nog even uit en na. We keuvelen over een en ander en zien op de muur twee pegapega’s zitten. Niet-Antillianen kennen die beestjes als gekko’s. Die rare doorzichtige salamanders die met zuignappen op de muur zitten. Van kop tot begon van de staart zijn ze niet langer dan de lengte van je pink, maar dan platter en met kikkerpoten. En van die grote bolle ogen met zwarte pupillen die je onschuldig aankijken. Ze hebben een zekere aaifactor, zolang ze maar op die muur blijven bij die lamp. Nu hebben ze de eigenschap zich volstrekt niet te bewegen, en zeker niet van die muur vandaan, dus we zijn hun als inboedel gaan beschouwen.

Tot die bewuste dinsdagavond….

U raadt het al: van bovenstaande twee beschrijvingen zijn de overeenkomende elementen, ik som ze even op: avond, lamp en twee discussiërende of ouwehoerende (dat laat ik verder aan u over om dat in te schatten) personen. Die twee personen doen er verder in dit verhaal niet toe. Het gaat om die lamp, waar de kakkerlak naar toe wordt gelokt, de gekko roerloos zit en dan, snatch, de kop van de kakkerlak in zijn bek pakt, en niet meer loslaat.

Let wel, de kakkerlak is vrijwel even groot als de gekko. Het is een stevig gevecht, een uitputtingsslag van jewelste, natuurgeweld in zijn zuiverste vorm. Zoiets als een paard die een koe opeet, maar dan in miniatuur.

Uiteraard deed dit ons de wenkbrauwen fronsen, en naar het fototoestel grijpen (zie onder). Ook gingen we verder kijken of dit een unicum was of de gewoonste zaak van de wereld. Het laatste. Want verderop op de muur had een tweede gekko een tweede kakkerlak op dezelfde manier beet.

Hoe het verder ging?…. Wel, die gekko laat niet los en die kakkerlak wringt en wriemelt en wurgt zichzelf steeds verder in die bek van de gekko, en op enig moment valt het onderlijf met het schild naar beneden, en verorbert de gekko met smaak wat er boven overblijft.
Op de terrasvloer ligt dat iets met pootjes op zijn rug nog te stuiptrekken, en dat blijft het verder de hele avond doen. Als het schild omgedraaid gevallen was, was het nog halve insect er nog mee weggekomen. Nu niet. We laten het liggen, gaan ook zelf op enig moment slapen, en staan de volgende ochtend fris en fruitig weer op. Het karkas is opgeruimd. Door de gekko’s of door de hagedissen? We waren er niet bij.

Die woensdag hebben we verder gedaan wat we hier de hele tijd doen. Wat boodschappen doen, wat luieren (terras), wat kuieren (fort Nassau), een baaitje (Daaiboot dit keer), een pina colada on the beach, wat foto’s (flamingo’s en landhuizen). Gewoon zo’n dagje.

• 18 Juli 2012 - 13:46

Joppie is vast meteen fan van de pegapega ;)

• 18 Juli 2012 - 13:49

Petra:

De beschrijving was als of ik erbij was, blij dat jullie dames al naar bed waren
    haha
    Heel veel plezier nog en hou ons vooral op de hoogte
    Dikke Knuffel

• 18 Juli 2012 - 13:58

Riet:

Een mooi verhaal en zo geschreven dat het leuk is het te lezen!
    Goed gedaan broertje.

• 18 Juli 2012 - 17:35

Olivier:

Gruwelijk tafereel, maar wel fijn dat de kakkerlak nog tegenstanders heeft. Landhuis Papaya is ook erg mooi. ;-)

• 18 Juli 2012 - 18:02

Cocky:

Kun je ons een van die pegapega's lenen, als zou blijken dat wij er geen hebben?
    Fijn, zo'n kakkerlakkenopruimer. Toppertje!

• 18 Juli 2012 - 18:05

Emile:

Foto nummer 9 is heel geschikt voor de achterzijde van je (nog te maken) fotoboek.