Vergeefse moeite? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jamka - WaarBenJij.nu Vergeefse moeite? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jamka - WaarBenJij.nu

Vergeefse moeite?

Door: jamka

08 Juli 2012 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 7 juli
Vandaag gaan we vroeg naar Fica del Sol oftewel Boerderij van de Zon, een organische en ecologische boerderij op Curaçao! Ze verbouwen fruit, groenten en kruiden op een verantwoorde manier, alles is onbespoten en puur natuur! Er wordt veel verbouwd: zoals bananen, kokosnoten, aubergine, lamunchi, maïs, papaja’s, meloenen, pompoenen, broccoli, tomaten, verschillende soorten kruiden en nog veel meer. Van zo’n wervende tekst begin je als vanzelf bijna te kwijlen en vlug, vlug op zoek dus naar dit paradijsje! We hebben het wel gevonden maar het was de hele vakantie gesloten. 11 augustus gaat de verkoop weer beginnen, jammer maar helaas! Nog wel even de hand geschud van Luuk Kooijman en ja, hij was er een van Bas Kooijman (dit speciaal voor Mieke even gevraagd). Omdat we toch in de auto zitten en op de gezonde toer zijn, gaan we naar het kruidentuintje van Dinah Veeris. We betalen 25 gulden entrée, zien Dinah Veeris life, drinken een sprite met ome Cor en lopen door de tuin. We worden er niet veel wijzer van en besluiten volgende week terug te komen voor een rondleiding. Dan gaan we maar eens naar Landhuis Ronde Klip. Toen we in 1999 langs gingen (toet, toet….toet, toet…!) was het behoorlijk vervallen en we hadden gehoord dat het helemaal opgeknapt was. Of dat inderdaad echt zo is geloven we maar want er stond een gedegen groot hek omheen en er liep tenminste één hele grote hond. Landhuis Brievegat dan maar, ja hoor ook een groot hek! Landhuis Jongbloed konden we beter bekijken maar weer thuis zagen we in ons boek over landhuizen dat het oorspronkelijke landhuis was afgebroken en een bijgebouwtje zich trots “landhuis” noemt.. We zijn even langs de dierentuin gereden en constateren dat het er zo mogelijk nog desolater bij ligt dan in 1999. Geen bezoek waard dus. Gelukkig zagen we op de terugweg een gigantische nieuwe Mangusa. Vlakbij ons huis!!! En zo kwam er toch nog een vrolijk einde aan onze wat vergeefse tocht J

• 08 Juli 2012 - 08:01

Vul Hier Je Naam In.:

Vul hier je reactie in...

• 08 Juli 2012 - 11:33

Mieke:

We kijken echt uit naar je varslagjes Mirjam. Volgens Bas is dit jouw stijl van schrijven.
    Wat jammer dan Fincal del Sol pas weer verkoopt op de dag dat wij vertrekken. Ik had me er al echt opverheugt. Jullie zetten er wel vaart achter met de bezichtigingen van bezienswaardigheden. Zorg dat er nog wat overblijft voor de laatste 2 weken.
    In ieder geval weten wij dan wat de moeite waard is.

• 08 Juli 2012 - 11:35

Mieke:

Oei, schrijffoutje zie ik......verheugd

• 08 Juli 2012 - 14:10

Olivier:

Tsjonge, wat een ellende. Die biologische boerderij had ik ook graag gezien. De dierentuin in 1999 herinner ik me nog goed. Beren en apen in veel te kleine koepelkooien. We kwamen er allemaal een beetje down vandaan. Dit was toch echt niet de manier om dieren te houden. Alleen maar mooie dingen ervaren bestaat blijkbaar niet, het lelijke wil ook gezien worden.

• 09 Juli 2012 - 19:34

Cocky:

Zo te lezen, doen onze 'kwartiermakers' hun werk uitstekend! Dat scheelt ons straks een heleboel tijd.
    Jammer, jammer, jammer (van al die echte en onechte landhuizen) al is de wederopstanding van 'Vaersenbaai ' natuurlijk wel een pluspuntje! Landhuis Brievengat zou, na een grondige restauratie, weer open zijn voor het (uitgaans-) publiek en landhuis Ronde Klip is in 't bezit van de overheid en wordt op dit moment gerestaureerd (volgens mijn reisgids tenminste).
    Misschien dat jullie ook nog even kunnen kijken of het klopt dat tijdens het hoogseizoen bij Piscaderabaai een waterpark met diverse glijbanen is geopend? En op Jan Thiel zou een grote waterglijbaan met speelplek zijn?
    O ja, ik heb een aantal restaurants op 't oog, om straks te gaan dineren. Misschien kunnen jullie het eten daar even testen? B.v. Astrolab Observatory, Azzuro, La Bahia, Belle Terrace en Blues, The Boathouse, Chopsticks, Landhuis Misje, Fishakicious, De Heeren, Indi's, Jaipur, Kabuya Snack, De Kleine Wereld, Saint Tropez, Mundo Bizarro, Omundo, Pampus, Perla del MAr, Pop'sPlace, Seaside Terrace, Sjalotte, Tinto, Villa Elisabeth, Maxim's, Robu-Tei, De Boot, Equus, Surinam Delight, Portofino, Seasons, Parrotz, Yellow Bird, Yuca, Zambesi, Playa Forti etc. etc.Laat even weten of jullie nog meer adressen willen.

• 10 Juli 2012 - 20:18

Mirjam:

;) Als we de rekening bij jou kunnen indienen gaan we uiteraard graag even al die restaurants testen !! Tot nu toe hebben we alleen geluncht bij De Gouverneur op Otrobanda met uitzicht op Punda (lekker,leuk) en van de vorige keer kunnen we Landhuis Brakkeput mei-mei aanbevelen.
    Van die waterglijbanen geloof ik niks. Las dat dat waterparadijsje achter het Hilton failliet was en als ik google zie ik niets over een waterglijbaan op Jan Thiel :( Maar we zitten er vlakbij dus we zullen het even inspecteren een dezer dagen. Wij hebben iemand van Curacao gevraagd naar Brievengat maar die zei dat er al heellang niets meer was. Googlen leert echter dat Brievengat op vrijdag een vaste band zou hebben (kon echter niet achterhalen van wanneer dat bericht was) dus we gaan het even inspecteren vrijdag. Die hond op Ronde Klip was echt heeeel groot hoor maar je mag natuurlijk proberen ;)

• 11 Juli 2012 - 16:04

Cocky:

Die informatie over de glijbanen heb ik uit een reisgids van 2012 (hoofdstuk:Kinderen).
    Recenter kan het haast niet. Erg jammer. We kunnen met de kid in ieder geval naar de Struisvogelfarm en de grotten van Hato, hopen we maar. Nog 10 dagen en dan mogen we óók!!!